علی نامه ها در ادبیات فارسی تا پایان قرن هشتم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده مینا محرمی
- استاد راهنما عبدالله طلوعی آذر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
شاعران ادب فارسی، از ابتدا تا کنون در مدح و ستایش مولای متقیان علی (ع) شعرهای برجسته و نابی سروده اند. مجموعه ی این مدایح بیانگر جنبه های گوناگون شخصیت بی بدیل امام و نشان دهنده ی شیفتگی و دلدادگی شاعران در برابر آن حضرت است. از آنجایی¬که مدح و ثنای علی (ع) در تمامی دوره ها در ادبیات فارسی وجود داشته است لذا بخش قابل توجهی از ادبیات را به خود اختصاص داده است. وبسیاری از ادیبان و شاعران سعی داشته اند با حفظ و به کارگیری کلام مولا(ع) که سرچشمه¬ی فصاحت و بلاغت بوده است، ملکه¬ی بلاغت در نوشته¬ها و سروده¬هایشان پدیدار گردد. مطالعه¬ی چگونگی ارتباط شعر شاعران با کلام امام علی(ع) و نشان دادن نوع و میزان اثر پذیری شاعران برجسته¬ی ادب فارسی از سخنان آن حضرت، ضمن آن که عمق ارادت آنان را می نمایاند، نشانه¬ی ارتباط عمیق فکری آنان با امام و هم چنین نشانه¬ی تلاش آنان برای حفظ، احیا و گسترش پیام¬های آن حضرت دربین فارسی زبانان است. شاعران ادب فارسی ازدیرباز و تقریباً با ظهور شعر فارسی دری، با سخنان مولا(ع) ارتباط فکری داشته¬اند که شواهدی از تأثیر کلام حضرت در اشعار آنها دیده می¬شود. این ارتباط فکری در قرون بعد بیشتری می شود و در قرن هفتم و هشتم شعر مدح و ستایش نسبت به ائمه ی معصومین در میاتن شیعیان بسیار اوج می گیرد. این پژوهش درصدد است تا با بررسی آثار شعرا تا قرن هشتم به بحث و تحلیل علی نامه¬های ایشان بپردازد و دلایل فراز و فرود این روند را در دوره¬های مختلف بررسی نماید.
منابع مشابه
سیر داستانهای درونهای در ادبیات فارسی تا پایان قرن نهم
«روایت در روایت» یا «داستان درونهای» روایتی است که در روایتی دیگر، که به مثابة چهارچوبی برای آن است، درونهگیری شود. با وجود گستردگی آثاری که از این شگرد روایی بهره بردهاند، هیچ منبعی که فهرستی از این آثار را فراهم کرده باشد در دسترس نیست تا به استناد آن پژوهشگران بتوانند گامهای بعدی را برای شناسایی و بررسی نقش و کارکرد داستانهای درونهایِ ادب فارسی بردارند. از این رو پرسش این پژوهش برر...
متن کاملبازتاب معراج پیامبر(ص) در شعر فارسی از آغاز تا پایان قرن هشتم
سخن گفتن در مورد عروج آسمانی آخرین سفیر الهی، اگرچه محال نیست، امّا بس مشکل مینماید، سفری که در جهانی فراتر از زمان و مکان اتفاق افتاده است. معراج داستان سفر انسان به عالم ملکوت است. انسانی که شاه بیت غزل آفرینش است و آفریدگار هستی پس از خلقتش خود را با صفت احسنالخالقین ستود. موجودی شگفتانگیز و دو بُعدی، از سویی آسمانی و از دیگر سو زمینی و پیوسته درصدد بازگشت به خاستگاه اصلی خویش، زیرا مرغ باغ...
متن کاملپری و پریان در ادبیات فارسی تا قرن هشتم
پری جایگاه مهمی در خلق تصاویر شاعرانه و همچنین کارکردی مهم و پربسامد در داستان های حماسی و غنایی و عامیان? ایرانی دارد. پیش از آیین زرتشت پری، ایزدبانویی بود که به دلیل کامجویی، باروری و زایش ستایش می شد. در آیین زردشت و متون پیش از اسلام، به موجودی پلید و کارگزار اهریمن تبدیل می شود که با برخورداری از زیبایی و افسون و جادو آدمی را می فریبد. اما هرگز چهر? زیبا و دوست داشتنی خود را در ذهن و زبا...
15 صفحه اولتصویر قارون در ادبیات فارسی تا قرن هشتم
قارون، یکی از شخصیت های تاریخی و داستانی در ادبیات فارسی است که تاثیر نسبتاً زیادی در متون مختلف داشته است. اولین حضور او در کتب دینی است و بعد از آن می توان انعکاس سیمای او را در متون تاریخی و ادبی مشاهده کرد. این انعکاس بیشتر متأثر از شخصیت عبرت آموز اوست. او در متون دینی به عنوان شخصیتی سرکش و طغیانگر در تقابل با موسی(ع) حضور یافته است. اما حضور او در متون ادبی تنها به این ویژگی او ختم نمی شو...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023